محمودخواجه بهبودی و نقد ادبی در نهضت جدیدیه
نویسندگان
چکیده
محمودخواجه بهبودی سرور جدیدان آسیای مرکزی و یکی از روشنفکران آگاه از وضع معنوی جامعه و علم و معارف است. این مقاله با هدف بررسی نقد ادبی در نشریه های بهبودی، یعنی سمرقند و آیینه، به نگارش درآمده است. یکی از تألیفات بهبودی که رگه هایی از نقد ادبی در آن به چشم می خورد، مقاله ای با نام «مناظره حقیده (دربارۀ مناظره)» است که در آن راجع به مناظره نوشتۀ عبدالرئوف فطرت بحث کرده است. بهبودی مناظره فطرت را که از بحث فرنگی و مدرس بخارایی عبارت است، برای مکاتب اصول جدیده یک اثر لازم و برای اهل بخارا سودآور می شمارد و از هنر و تخیل و ماندگاری کتاب سخن به میان می آورد. بررسی این اثر نشان می دهد که جز قسمت های اول آن، سایر بخش هایش را نمی توان صرف نقد ادبی نامید. بهبودی بعدها در نشریه های خود به جنبۀ هنری و تخصصی نقد ادبی بیشتر توجه نشان می دهد که این در ظهور و شکل گیری نقد نوین ادبیات تاجیک دارای اهمیتی ویژه است. دگرگونی دیدگاه بهبودی دربارۀ ارزش اثر ادبی و انتقاد او از توصیف های عمومی عشقی نشان دهنده دید زیبایی شناختی متفاوت اوست که ناشی از افکار ادبی جدیدیه است. سلسله مقاله های نظری و مباحثه ای دربارۀ تئاتر و مطالبی باعنوان «شناسنامۀ کتاب» که آمیخته ای از تقریظ و کتاب شناسی است، از دیگر انواع نقد آثار بدیعی در نشریات بهبودی است.
منابع مشابه
نشریههای محمودخواجه بهبودی و توسعۀ سنت روزنامهنگاری تاجیکی
یکی از روشنفکران تاجیک که در تقویت و رواج مطبوعات خلقهای آسیای مرکزی بهویژه در تحکیم زیربنای مطبوعات فارسی تاجیکی سهم چشمگیری داشته است، محمودخواجه بهبودی است. وی همچون سیاستمداری سالماندیش و منصف در نشریههای خود منفعت و نفوذ خلقهای تاجیک و ترک (ازبک) را بهصورت مساوی درنظر میگرفت و نشریههای خود، یعنی روزنامۀ سمرقند و مجلۀ آیینه را به دو زبان ترکی و فارسی تاجیکی منتشر ...
متن کاملنشریه های محمودخواجه بهبودی و توسعۀ سنت روزنامه نگاری تاجیکی
یکی از روشنفکران تاجیک که در تقویت و رواج مطبوعات خلق های آسیای مرکزی به ویژه در تحکیم زیربنای مطبوعات فارسی تاجیکی سهم چشمگیری داشته است، محمودخواجه بهبودی است. وی همچون سیاست مداری سالم اندیش و منصف در نشریه های خود منفعت و نفوذ خلق های تاجیک و ترک (ازبک) را به صورت مساوی درنظر می گرفت و نشریه های خود، یعنی روزنامۀ سمرقند و مجلۀ آیینه را به دو زبان ترکی و فارسی تاجیکی منتشر می کرد. بهبودی با ...
متن کاملتراز ادبی متن (پیشنهادی در نقد ادبی)
مقالة حاضر کوششی است در راستای پیشنهاد یک شیوة نقد بر اساس معیارهای محسوس و سنجش پذیر. زبان ادبی از دیدگاه شکلگرایان، نشان دهندة نقش خاصی از زبان است که توسط عناصر شکلی برجسته شده است. بر این اساس به نظر میرسد تمام عناصر اینگونه از زبان قابل شناخت و توصیفپذیر باشند. برای تعیین ادبیّت یک متن، نخست باید عناصر شکلی آن را مشخص کرد و برشمرد. سپس با توجّه به فاصلة این عناصر از زبان خودکار، تر...
متن کاملتاریخ نقد ادبی معاصر در ترازوی نقد
نقد ادبی در سالهای اخیر با اقبال فراوانی از سوی پژوهشگران مواجه گردیده است. جدای از انبوه کسانی که نقد آثار ادبی را رسالت و خویشکاری خود ساخته، آثار متعددی در نقد آثار شاعران و نویسندگان آفریدهاند، برخی دیگر از پژوهشگران معاصر به مباحث پیرامونی نقد ادبی چون جامعه شناسی نقد توجّه کرده، به نقد و مباحث آن پرداختهاند؛ تاریخ نقد ادبی یکی از این مباحث پیرامونی است که درچند دهۀ گذشته نگاه بسیاری از ...
متن کاملجدیدیه در خجند
در آغاز قرن بیستم در منطقۀ آسیای مرکزی و بهویژه در شهرهای بزرگ آن ازجمله سمرقند، بخارا، تاشکند، خوقند، خجند و... جنبش فرهنگی و اجتماعی جدیدیه عرض هستی کرد که در ترویج خودشناسی ملی، رشد حس وطندوستی، تشکیل مکتب و معارف، بیداری فکری، ترغیب آموزش علم و فرهنگ، تلقین آرمانهای انسانپروری و افکار دموکراسی در کشور نقش معین داشت. در این مقاله، ضمن معرفی خادمان و جانبداران این جنبش، مهمترین مکتبهای...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
رودکی ( پژوهش های زبانی و ادبی در آسیای مرکزی )جلد ۸، شماره ۱۶، صفحات ۱۳۳-۱۴۸
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023